A személyi jövedelemadó 1 százalékára pályázók

A személyi jövedelemadó egy százalékára pályázók helyzete semmiképpen sem javult az elmúlt években. Egyre alacsonyabbak az adóbevételek, egyre kevesebb az adózó, és a felajánlók száma is mindössze az összes szja-bevalló és befizető felét teszi ki.

Érdekes vizsgálat tárgya lehetne az az attitűd, amely megakadályozza az szja bevallókat az adójuk 1 százalékának felajánlásában. Egyrészt nagyszerű szociológia tanulmány lenne, másrészt a kutatási eredmények segíthetnének talán a civileknek és egyházaknak is abban, hogy megfelelő propagandát fejtsenek ki az egy százalékok megszerzése érdekében.

Elképzelhető, hogy az személyi jövedelem adó 1 százalékáról nem rendelkező 2,5 millió adózó valójában megszólítható, csak nem megfelelően szólítják meg őket. A rádióreklámok, tévéreklámok esetleg immúnissá teszik az embereket, a Vivaldi-versenyművekkel hirdető könnyes hirdetések dömpingjében pedig annyira fásulttá válik az szja-befizető, hogy amikor végre sorra kerül a rendelkezési nyilatkozat kitöltése, akkor nem tud dönteni, és átlapozza az elektronikus vagy papír alapú nyomtatvány megfelelő oldalát.

Bár természetesen mindenkinek joga van úgy hirdetni, ahogyan az neki tetszik, a hirdetésdömping bizonyíthatóan negatív hatásokkal járhat. Nézzünk egy konkrét példát: a rákos gyermekekért küzdő alapítványok különösen aktívak az év első szakaszában, sok hirdetést láthatunk tőlük. Mivel társadalmilag hasznos munkát végeznek és nem teszik zsebre a pénzt, helyénvaló, hogy orvosi műszerekre vagy gyógyszerre gyűjtenek. De amikor tíz ilyen szervezet verseng, akkor honnét tudhatjuk, hogy mégis kinek érdemes adni az adományunkat? Hiszen a reklámidényben megjelennek a negatív hírek is, amelyek arról szólnak, hogy egyes alapítványok lenyelik az szja-ból felajánlott pénzeket. Erre persze az adott alapítvány cáfol, de ki tud kiigazodni egy ilyen helyzetben? Amikor az alapítványok versengenek az adományokért, de például nem teszik átláthatóvá a tavalyi működésüket egy végtelenül egyszerű hirdetésben vagy közleményben, ami pusztán ennyit tartalmazna a megkapott adó egy százalék felhasználásának módjáról:

  1. Összes bevétel:
  2. Szja-ból származó bevétel:
  3. Működési költség (közüzemi díjak, fizetés):
  4. Jótékony célokra fordított összeg:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.