A cinkről

Szervezetünknek napi 15 mg cinkre van szüksége a normális működéshez; erőteljes izzadással egy nap akár 3 mg cinket is veszíthetünk. A cink hiánya komoly betegségekhez vezethet, épp ezért oda kell figyelni, hogy étrendünk tartalmazza a szükséges adagot, valamint ügyeljünk arra, hogy bizonyos tényezők megakadályozhatják a cink felszívódását.

A cink ellenőrzi az anyagcsere folyamatokat, az enzimrendszerek működését, felel a sejtek épségéért. Nélkülözhetetlen a fehérjék szintéziséhez, ezen kívül szabályozza az izmok összehúzódó képességét, elősegíti az inzulin képződését. Elengedhetetlen a prosztata normális működéséhez. Egyes kutatások szerint a cink fontos szerepet tölthet be a skizofrénia kezelésében. A cink segít megállítani a hajhullást, illetve szerepe van a szaglás és az ízérzékelés működésében.

A cink növeli az immunrendszer hatékonyságát, erősíti a bakteriális fertőzésekkel szemben. Gyorsítja a sebek gyógyulását; segíthet a meddőség kezelésében, illetve segíti a magzat fejlődését, és kisebb az esélye annak, hogy a baba kis súllyal születik. A cink hozzájárul a prosztatapanaszok megszüntetéséhez, az egészséges növekedéshez, a szellemi frissesség fenntartásához. Csökkenti a koleszterin lerakódást. Gyorsítja a gyomorfekély gyógyulását, és közreműködik a menstruáció szabályozásában.

Aki nagyobb mennyiségben szed B6-vitamint, több cinkre van szüksége. A férfiaknak célszerű több cinket fogyasztaniuk a potenciazavarok elkerülése végett. A szenilitásban szenvedőknek is fontos a megfelelő mennyiségű cink bevitele. Ha valaki több cinket szed, akkor érdemes növelni az A-vitamin mennyiségét. Egyes vélemények szerint a cink A-vitaminnal, kalciummal és foszforral együtt hat a legjobban.
A túlzott cinkfogyasztás káros a szervezetre; tünetei: hányinger, láz.

Természetes források
Marhahús, bárányhús, hal, csirke, búzacsíra, tökmag, dió, mogyoró, mandula, sörélesztő, tojás, tejtermékek (tej, sajt, joghurt), mustár.

Az ételek készítése közben a cink nagy része elvész, vagy szervezetünk számára felhasználhatatlanná válik. A cink felszívódását gátolja a nagy mennyiségben fogyasztott alkohol, kávé illetve a dohányzás.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.